Pośrednicy do poprawki

customerOstatnio na swoim blogu serwis otodom.pl opublikował wyniki ankiety na temat postrzegania pośredników w obrocie nieruchomościami przez Internautów. Dobrze, że raz na jakiś czas ktoś decyduje się na badania tej grupy zawodowej. Rzadko kiedy można skonfrontować własne obserwacje z wynikami ankiety przeprowadzonej wśród dość sporej (1,5 tys. respondentów) grupy.

Już pierwsze pytanie pokazuje, że pośrednicy mają jeszcze wiele do zrobienia. Jedynie 22 proc. ankietowanych pozytywnie ocenia ich pracę. Czyli przekładając wyniki na codzienną aktywność z klientem – tylko co piąty z nich jest na tyle przekonany do obsługującego go pośrednika, że jest skłonny polecić jego działania rodzinie, znajomym, itd. A reszta? Wystarczy poczytać fora… Autorzy raportu komentują ten wynik w ten sposób: „Jest to dość alarmująca statystyka, która powinna skłonić do refleksji.” Wydaje się jednak, że powszechny odbiór działalności pośredników od wielu lat jest niezbyt pozytywny. To żadna nowość, której potwierdzenie znajdujemy w wynikach badań. Niestety pośrednicy, którzy zaczęli działalność w ostatnich latach noszą na sobie jarzmo stereotypów, jakie zostały zbudowane wokół współpracy z pośrednikami. Każda inicjatywa mająca na celu zmianę sposobu postrzegania przedstawicieli branży jest więc godna pochwały.

 otodom badanie posrednikow

Co zatem zarzucają pośrednikom klienci? Na pierwszym miejscu brak profesjonalizmu. Wprawdzie każda firma działająca na rynku podkreśla pełen profesjonalizm, ale nie ma co ukrywać, że nieraz sami pośrednicy są zażenowani poziomem kompetencji swoich kolegów. W wielu firmach nadal pokutuje przekonanie, że adepci zawodu najlepiej szkolą się w czasie praktycznego działania z klientami. Klient, który natrafi na nowicjusza, który ma trudność z odpowiedziami na podstawowe pytania, opinię o poziomie obsługi przekłada na całe środowisko pośredników. Nadal wśród klientów panuje przekonanie, że wynagrodzenie pośrednika jest niewspółmierne do wykonanych na jego rzecz działań. Ten temat przewija się już od dłuższego czasu. W pewnym stopniu jest to konsekwencją braku zrozumienia idei samej usługi. Widać to po ciągłych uwagach dotyczących wysokości wynagrodzenia. Jednocześnie prawie połowa ankietowanych chętnie zapłaci za poszczególne usługi oferowane przez pośredników. Kto wie, może już wkrótce idąc za głosem klientów pośrednicy będą stosować cenniki na określone działania, które podejmują dla klientów?

Polecamy cały raport - kliknij  


Inforgrafika: otodom.pl

Photo credit: 10ch / Foter / CC BY


Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.

+48 22 626 pokaż!

Wypełnij poniższy formularz:

Czy ten wpis okazał się przydatny? Udostępnij znajomym


Wyślij wiadomość mailem

Czy ten wpis okazał się przydatny?
Wyślij znajomym!


Wyślij wiadomość mailem

Nasi klienci powiedzieli

Z wdzięcznością informuję Dyrekcję Metrohouse w Warszawie, że wyjątkowo dobrze układa się moja współpraca w sprawie sprzedaży i kupna mieszkania z Panią Bożeną Gwiazdowską – Waszym pośrednikiem. Jest to osoba niezwykle uczynna, życzliwa i kompetentna. Moja współpraca na zasadzie umowy otwartej trwa nadal. Dziękuję

— Irena, Warszawa