2011-01-04

Warszawa: 2010 r. był czasem stabilizacji

Wstępne statystyki tegorocznych transakcji przeprowadzonych przez naszych doradców w Warszawie wskazują, że na początku roku nie pomyliliśmy się prognozując wzmożone zainteresowanie  lokalami w nowym budownictwie z segmentu powierzchniowego 45-55 m kw. Średnia powierzchnia nabywanego w Warszawie mieszkania wyniosła 54 m kw. i jest to metraż identyczny jak w 2009 r.

Nieznacznie jednak wzrosła kwota wydawana na mieszkanie – 431 tys. zł. (o 8 tys. zł więcej niż w 2009 r.). Jest to jednak wynik większego udziału w transakcjach mieszkań najnowszych: prawie 20 proc. transakcji przeprowadzono w grupie mieszkań wybudowanych po 2005 r., gdzie średnia cena m kw. wyniosła 8500 zł. Dla porównania w transakcjach w budynkach z wielkiej płyty średnia cena m kw. była o 1400 zł niższa. Tak jak w ostatnich latach najpopularniejsze były mieszkania dwupokojowe (44 proc. transakcji), a transakcje sprzedaży mieszkań o powierzchniach większych niż 80 m kw. stanowiły 10 proc. obrotu.

Popyt na rynku wtórnym w końcówce roku utrzymywał się na stosunkowo wysokim poziomie dzięki informacjom o zmianach w Rodzinie na swoim. Podobnie może być w pierwszym kwartale 2011 r. Może to być ostatnia szansa, aby nabyć używane mieszkanie z pomocą rządowych dopłat. Cała branża z niecierpliwością oczekuje wpływu zmian w programie dopłat na sytuację na rynku wtórnym mieszkań. Potencjał rynku mieszkań używanych, nawet pomimo wyłączenia z programu RnS, będzie nadal dużą przeciwwagą dla rynku pierwotnego.

Nowy Rok nie przyniesie też znaczących zmian na rynku pierwotnym. Podwyżka stawki podatku VAT, często wykorzystywana w działaniach marketingowych deweloperów, będzie mieć marginalne znaczenie dla kształtowania się cen nowych mieszkań.


Metrohouse & Partnerzy S.A.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.

+48 22 626 pokaż!

Wypełnij poniższy formularz:

Czy ten wpis okazał się przydatny? Udostępnij znajomym


Wyślij wiadomość mailem

Czy ten wpis okazał się przydatny?
Wyślij znajomym!


Wyślij wiadomość mailem

Nasi klienci powiedzieli

"Uważam, iż Pani Sajnóg może być wzorem i przykładem dla innych, gdzie jej ludzkie podejście i zdolności menadżerskie jak i wysoka kultura osobista gwarantują zadowolenie klientów i zwiększają dochody Państwa firmy[...] To dzięki Pani Sajnóg klient zgodził się na wszystkie nasze propozycje i wyszedł z przeświadczeniem dobrze wynegocjowanej umowy".

— Bogdan A., Warszawa